Skip to content
Kishi Bashi
Kishi Bashi

Vi opfordrer til at man benytter de officielle salgssteder, når der skal erhverves billet til et af vores arrangementer. Vi kan kun garantere for billettens ægthed, hvis den er købt igennem et af disse officielle salgssteder.

Bag kunstnernavnet Kishi Bashi er multiinstrumentalisten Kaoru Ishibashi kendt for at skabe indtagende indiefolk-sange. Han har netop sluppet den første single fra sit kommende album, Kantos, der lander i slutningen af august.

Det ekspressive og episk svulmende nummer, “Colorful State”, er en introduktion til en mere ekspansiv lyd fra den amerikanske sangskriver. Sangen handler om at fejre kompleksiteten i livet, hvordan man kan være i et konstant, skiftende flow af lykke og usikkerhed og alt derimellem. Musikeren fortæller selv om sangen:

“This song is a warm embrace of that inevitability of change, and that for every sunset, there will always be a sunrise the next morning.”

Han har selv produceret “Colorful State”, mens Tucan (Hot Chip, Jungle, Aluna) har mixet og Drew Vandenberg (Faye Webster, of Montreal, Toro y Moi) har været tekniker under indspilningen.

Det nye album, Kantos, kommer efter sidste års soundtrack til dokumentaren A Song Film By Kishi Bashi: “Omoiyari”.

Kantos dyrker dualitet gennem festlige sange om menneskehedens mulige undergang. Det svinger mellem at være foruroligende samt ekstatisk glæde og er markant anderledes end de symfoniske folk-sange på Omoiyari.

På sit femte studiealbum finder Ishibashi plads til alt lige fra brasiliansk jazz, 70’er funk, orkestral rock til city pop (en japansk genre som toppede i midten af 80’erne.) Inspirationen har han fundet i så afvekslende steder som science-fiction kultklassiker-serien Hyperion Cantos, filosoffen Immanuel Kant og et besøg i Kretas antikke ruiner.

Energien i sangene har Ishibashi fundet i en lidt mere moderne kontekst. Han har genbesøgt tidsånden i start 00’erne, hvor han spillede i indierock-bandet Jupiter One, og hevet en mærkbar fremdrift med sig ind i de nye sange. Han fortæller om det nostalgiske flashback:
“Being immersed in that whole scene in New York in the 2000s was very formative for me, and a lot of this record was heavily influenced by bands like The Rapture and LCD Soundsystem.”